حقوق فطری از دیدگاه قرآن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
- نویسنده فاطمه حیدری
- استاد راهنما محمود حایری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در نهاد همه انسانها ، به حکـم فطرت الهی ، حقوقی به ودیعت نهاده شده است که غیر قابل انکار و تغییر بوده و در هر عصر و دوره ، دربردارنده افراد بشر از هر نژاد و هر جنس ، صرف نظر از رنگ ، پوست و میزان ثروت و موقعیت اجتماعی شامل می گردد. این حقوق ، چنان با طبیـعت امور و فطـرت انسانها سازگار است که عقل هر آدمی بی هیچ واسطه ای ، حکم به تصدیـق آنها می کند. از نظر اسلام ، فطرت انسانها ، مخـلوق « خداوند تعالی » است و هـمه احکام و قـوانین مندرج در شریـعت اسلام ، مطابـق با فطرت آدمـی است و از همـین جـهت در قـرآن کریم از دیـن اسلام به عـنوان « دین فطـری » یاد شده است. در این تحقیق به بررسی میزان توجه به حقوق فطری از جمله حیات ، عدالت و آزادی در شریعت اسلام ، به ویژه با تأکید به نصوص قرآن کریم - به عنوان اولین و مهمترین منبع احکام اسلامی - پرداخته شده است. با عنایت به تأکید و اهمیت حقوق فطـری در آیـات قرآن ، روشـن می شود که این حقوق تنها جنبه فضیلت و آرمان گرایی و یا ابزاری در جهت تسلط و توجیه وضع موجود نبوده ، بلکه معیار و مبنایی ، برای تمام قواعد حقوقی و احکام ضروری زندگی فردی و اجتماعی است و بر همین اساس قرآن کریم ، بهترین منبع برای شناخت و حفظ حقوق آدمی به ویژه حقوق فطری اوست.
منابع مشابه
حقوق فطری از دیدگاه قرآن
در نهاد همه انسانها، به حکم فطرت الهی، حقوقی به ودیعت نهاده شده است که غیر قابل انکار و تغییر بوده و در هر عصر و دوره، افراد بشر از هر نژاد و هر جنس، صرف نظر از رنگ پوست، میزان ثروت و موقعیّت اجتماعی را شامل می گردد. از نظر اسلام، فطرت انسانها، مخلوق «خداوند تعالی» است و همه احکام و قوانین مندرج در شریعت اسلام، مطابق با فطرت آدمی است و از همین جهت در قرآن کریم از دین اسلام به عنوان «دین فطری» یا...
متن کاملفطری بودن زبان قرآن
قرآن کریم بر اصل «فطرت» تأکیدات مکرری کرده، اساس دعوت خود را بر آن قرار داده و این مفهوم را اساس رویآوری انسان به «دین» خوانده است. از نگاه قرآن، فطرت، عبارت از شیوه ساختاری توحیدی است که جهان هستی و از جمله انسان طبق آن پدید آمدهاند و قرآن از همین منطق و خاستگاه عموم انسانها را فارغ از نژاد و زبان به صراط مستقیم دعوت میکند. مقاله دارای سه بخش اصلی است: «چیستی فطرت و شمول گستره آن که به ساخت...
متن کاملقرآن و تربیت فطری
در این مقاله با مروری بر جایگاه فطرت و حس فطری، در مکاتب غیراسلامی گذشته و حال از قبیل تفکر بودا، تائو، کنفوسیوس، مسیحیت و جریانهای فکری پس از عصر روشنگری، نظریه قرآن توضیح داده میشود. در این بخش مبانی قرآنی نظریه فطرت، عصر بالندگی فطرت، کاهش کارایی فطرت، ناپیدایی حس فطری و سازوکار شهود فطرت به مطالعه گرفته میشود و تحت عنوان اخیر، غفلتزدایی، هشدار در برابر خطر جدایی از فطرت، توجه به سرنوشت ...
متن کاملجنسیت و حقوق اجتماعی از دیدگاه قرآن
برخلاف افراط و تفریطهای مکاتب مدعی احیای حقوق بشر، در آموزههای قرآن کریم، جنسیت در هویت و جایگاه انسانی هیچ نقش و تأثیری ندارد، از این روی در بسیاری از احکام و تکالیف فردی میان زن و مرد تشابه و اشتراک کامل وجود دارد و در این زمینه تفاوتی بین آنها نیست. در عین حال به اقتضای پارهای تفاوتهای طبیعی و در راستای حفظ مصالح اجتماعی، مجموعهای از تفاوتهای جنسیتی که فاقد هرگونه بار ارزشیاند، در بی...
متن کاملجنسیت و حقوق اجتماعی از دیدگاه قرآن
برخلاف افراط و تفریطهای مکاتب مدعی احیای حقوق بشر، در آموزههای قرآن کریم، جنسیت در هویت و جایگاه انسانی هیچ نقش و تأثیری ندارد، از این روی در بسیاری از احکام و تکالیف فردی میان زن و مرد تشابه و اشتراک کامل وجود دارد و در این زمینه تفاوتی بین آنها نیست. در عین حال به اقتضای پارهای تفاوتهای طبیعی و در راستای حفظ مصالح اجتماعی، مجموعهای از تفاوتهای جنسیتی که فاقد هرگونه بار ارزشیاند، در بی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023